Welkom

Hallo allemaal! Dit is dus mijn blog over de kinderopvang. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en dat het er een beetje leuk uit gaat zien. Veel lees plezier!!

woensdag 12 november 2008

Conflicten oplossen?

Ik heb laatst een keer iets gelezen in een magazine over conflicten tussen kinderen op de kinderopvang. Daar stond in dat kinderen de problemen met elkaar eerst zelf moeten oplossen, en dat dan pas de begeleiding eraan te pas komt. Maar is dat niet een beetje raar dat ze dat zelf moeten doen, terwijl ze daar misschien nog helemaal niet aan toe zijn? Mijn vraag is dus vanaf welke leeftijd ongeveer zou je een kind een conflict zelf moeten laten oplossen zonder dat er een begeleider, leidster of ouder bij moet komen?

3 opmerkingen:

selma zei

Eeey Patricia

Ik heb zelf ook in een kinderdagverblijf stage gelopen in de helpende en in een peuterspeelzaal in het 2e jaar van de spw.
Op het kinderdagverblijf keken we eerst zelf of de kinderen eruit kwamen. We kwamen er niet tussen tenzij het echt te gek werdt, maar dat kwam bijna niet voor. Meestal won het ene kind en het ander kind ging dan met iets anders spelen. Ook op de peuterspeelzaal (2 tot 4jaar ) lieten we de kinderen eerst zelf het probleem oplossen. En ook als dat niet lukt dan kwamen we er tussen. Er waren wel 2 kinderen die gewaagd waren aan elkaar dus die hielden we extra in de gaten, en daar kwamen we wel sneller tusen. Maar over het algemeen kwamen de kinderen er zelf wel uit. hopelijk heb je hier wat aan :-)

Groetjes Selma

Noƫmie zei

Ik heb vorig jaar op mijn stage ook dit soort problemen gehad. 1 van de kinderen kwam dan naar de leidster (of naar mij) en wij zeiden dan dat ze het eerst zelf moesten gaan oplossen. Zeggen dat ze 'wel mogen meedoen' inplaats van niet! Dit hielp regelmatig eigenlijk gelijk wel bij kinderen. Bij mij op stage was dit dus al vanaf 4/5 jaar.. Maar ik denk dat je ze zegt van 'natuurlijk mag je meedoen, iedereen mag meedoen met de kinderen' dat de andere het kindje ook wel laten meedoen. En dat er tussen het conflict en de kinderen het gelijk is opgelost. Ik heb het dan gewoon over spelen met elkaar binnen en buiten.

Kinderen zei

Hey mied, hoe is het met je?
En met je schoonvader, hoop dat alles goed met hem gaat!

Ik zou de kinderen het eerst zelf laten oplossen, heb er niet specifiek een leeftijd bij. want het ene kind ontwikkeld zich sneller dan het andere kind.Dus ik zal eerst kijken van hoe ze het oplossen en of het ook echt opgelost is, dus niet dat het ene kind de macht probeert te winnen van het andere kind. Als ze er niet uit komen, dan zou ik wel ingrijpen en me er dus mee gaan bemoeien. Zo weet je zeker dat het eerlijk gaat.