Welkom

Hallo allemaal! Dit is dus mijn blog over de kinderopvang. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en dat het er een beetje leuk uit gaat zien. Veel lees plezier!!

vrijdag 12 september 2008

Zindelijkheid voor baby's, peuters, kleuters


Aan de hand van de reactie van Marlie, en aan de hand van een discussie met mijn ouders thuis heb ik een menig gevormd over het Brainstorm label: Zindelijkheid.
ik vind nu dat je een kind niet zindelijk kan maken, want dat gebeurd vanzelf. Er is ook geen gemiddelde leeftijd wanneer een kind zindelijk wordt. Want dat is namelijk bij elk kind verschillend. Ik zou een voorbeeld geven die mijn moeder haar vriend aan mij uit heeft gelegd over zijn eigen 2 dochters.
De oudste dochter was met 8 maanden al zindelijk, ze ging vanzelf op de wc zitten als ze nodig moest en ze wou zelf geen luier meer om. Daarentegen, de jongste dochter was met 1 ½ jaar nog niet zindelijk. Dat kwam omdat de vader het kind stimuleerde, op de leeftijd die de oudste dochter had, om op de wc te gaan zitten. En daardoor vertoonde de jongste dochter eigenwijs gedrag, en deed precies het tegenovergestelde wat ze volgens haar ouders moest doen.
Dankzij deze korte uitleg ben ik ervan overtuigd dat hoe je een kind ook probeerd te stimuleren, het weinig helpt om de zindelijkheid te versnellen. Het kind geeft op een bepaalde leeftijd vanzelf wel aan wanneer hij/zij geen luier meer wil dragen en wanneer hij/zij het ook zonder kan. Dat doet hij/zij dmv; uit zichzelf naar de wc gaan, of op het potje te gaan zitten zonder dat de ouders ook enigszings er wat van zeggen.

1 opmerking:

Antoinette Engbers zei

Ik ben het helemaal met jou eens. Je kunt zindelijkheid niet dwingen. Een kind moet er lichamelijk en geestelijk aan toe zijn